Notebooki, palmtopy i telefony komórkowe to przedmioty, bez
których wielu ludzi nie wyobraża sobie już życia. U niektórych przechodzi to
wręcz w uzależnienie. Pomijając aspekty społeczne i psychologiczne, fizyczną
wadą tych urządzeń jest ograniczony czas pracy, a często również zbyt duża waga.
Winę za to ponoszą z reguły "oszczędnie" zaprojektowane akumulatory, choć z
drugiej strony okazuje się, że ich waga może dochodzić do 40 procent wagi całego
urządzenia (Nokia 6210). Akumulator notebooka Dell Latitude D800 to 15 procent
wagi całego komputera. Zależnie od typu akumulatora, czas pracy waha się od
kilku dni w przypadku telefonów komórkowych do kilku godzin w przypadku
notebooków.
Akumulatory oddają energię elektryczną w wyniku zachodzących
w nich procesów chemicznych. Ich wydajność jest ograniczona objętością komórek i
rodzajem zastosowanego procesu. W praktyce oznacza to, że akumulator może
dostarczać prąd o określonych parametrach w skończonym czasie. Dobry akumulator
powinien charakteryzować się następującymi cechami:
Nie trzeba być specjalistą, żeby
zauważyć, że spełnienie wszystkich wymagań jest bardzo trudne, a wiele z nich
jest wzajemnie sprzecznych.
Opiszemy szczegółowo współczesne technologie
akumulatorów ołowiowo-kwasowych, niklowo-kadmowych, niklowo-wodorkowych i
litowo-polimerowych. Zajmiemy się też obiecującymi technologiami przyszłości -
ogniwami paliwowymi i akumulatorami cynkowo-powietrznymi.
Akumulator to w ogólnym ujęciu elektrochemiczny przetwornik energii. Może przetwarzać energię
zgromadzoną w wyniku procesów chemicznych w energię elektryczną i odwrotnie. To
ostatnie nie jest możliwe w przypadku baterii. Baterie to źródła energii
jednorazowego użytku - po rozładowaniu podlegają utylizacji zgodnie z lokalnymi
przepisami.
Akumulator działa w następujący sposób: w zbiorniku znajduje
się ciecz przewodząca prąd elektryczny (elektrolit). W cieczy zanurzone są dwa
elementy wykonane z różnych metali przewodzących (elektrody). Dzięki różnemu
składowi chemicznemu powstaje między nimi napięcie. Tę właściwość metali odkrył
w roku 1793 Alessandro Volta i zdefiniował ją w postaci "szeregu napięciowego
Volty", mówiącej, że im bardziej dwa metale oddalone są od siebie w szeregu
napięciowym, tym wyższe jest napięcie między nimi.
Obie elektrody metalowe (anoda i katoda) zanurzone w elektrolicie oddzielone są porowatą
przegrodą (separatorem), która zapobiega zwarciu w wyniku zetknięcia elektrod.
Na anodzie jest nadmiar elektronów, natomiast na katodzie - ich niedobór. Ta
właśnie różnica potencjału jest napięciem elektrycznym. Odbiornik połączony z
elektrodami umożliwia rozładowanie napięcia. Przepływ elektronów od anody do
katody określa się mianem prądu elektrycznego. Ilość prądu, jaką akumulator może
oddać do odbiornika w określonym przedziale czasu, to jego pojemność.
Aby możliwy był stały przepływ prądu, obwód musi być zamknięty również w
elektrolicie. Zapewnia to proces elektrochemiczny w płynnym elektrolicie poprzez
utlenianie i redukcję zastosowanych metali. Powstaje strumień jonów, płynących w
elektrolicie przez separator od katody do anody. Jeżeli obwód prądu zostanie
przerwany, "rozładowanie" zostaje przerwane, jakkolwiek niecałkowicie. Zależne
od temperatury procesy chemiczne wewnątrz akumulatora powodują przepływ ładunków
między elektrodami i rozładowują system. Zjawisko to nosi nazwę samorozładowania
i w jego rezultacie akumulator zależnie od typu traci do 30 procent energii w
ciągu miesiąca.
Ładowanie akumulatora polega na "wpompowaniu" elektronów
od katody do anody i reaktywacji rozładowanych elektrod. Cykl ładowania i
rozładowania można powtarzać do tysiąca razy zależnie od typu akumulatora, który
później nie przetworzy już energii elektrycznej w chemiczną.
Historia akumulatorów zaczęła się od badań nad elektrycznością, które prowadzili Luigi Galvani
(1737-1798) i Alessandro Cont di Volta (1745-1827). Galvani odkrył w roku 1789,
że nogi żaby poruszają się, gdy dotknąć ich dwoma różnymi metalami. Wyprowadził
stąd wniosek o bezpośredniej zależności między elektrycznością a ruchem mięśni i
odkrył pierwszy proces elektrochemiczny.
Około dziesięciu lat później
Volta skonstruował pierwsze użyteczne ogniwo elektrochemiczne. Posłużył się
paskami z miedzi i cynku, rozdzielonymi skórą nasączoną w solance.
Pierwowzór współczesnego akumulatora opracował w roku 1802 Johann
Wilhelm Ritter. Znane dziś jako "kolumna Rittera" eksperymentalne urządzenie
można było ładować prądem elektrycznym, odzyskiwanym podczas rozładowania.
Szklana kolumna zawierała krążki z kartonu i miedzi, zalane roztworem soli
kuchennej. Około roku 1850 naukowcy Sinsteden i Plante eksperymentowali z
pierwszymi akumulatorami na bazie ołowiu, dwutlenku siarki i dwutlenku ołowiu.
Zastosowane płyty ołowiane mogły po kilku cyklach ładowania i rozładowania - tak
zwanym formowaniu - gromadzić energię elektryczną, aby później oddać ją do
odbiornika. Pierwsze przemysłowe zastosowanie akumulatora opatentował Faure w
roku 1880. Obłożył płytę ołowianą pastą z kwasu siarkowego i sproszkowanego
ołowiu, uzyskując już w pierwszym ładowaniu bardzo dużą pojemność (wydajność
energetyczną).
Za pionierów w dziedzinie akumulatorów niklowo-kadmowych uznaje się dwóch wynalazców: Thomasa
Alvę Edisona oraz Waldemara Jungnera. Prowadzili oni badania nad
elektrochemicznym magazynowaniem energii i w roku 1901 zgłosili pierwsze wnioski
o patenty na akumulatory niklowo-żelazowe i niklowo-kadmowe. Uważa się ich
również za wynalazców akumulatora cynkowo-powietrznego. Decydujący krok w
zakresie komercyjnego wykorzystania akumulatorów niklowo-kadmowych wykonał
Neumann, który w roku 1948 opisał gazoszczelną obudowę do takich akumulatorów. Z
powodu wysokich kosztów utylizacji akumulatorów niklowo-kadmowych na początku
lat dziewięćdziesiątych wyeliminowano silnie toksyczny kadm, zastępując go
wodorem związanym w metalach. Tak rozpoczęła się era akumulatorów
niklowo-metalowo-wodorkowych.
Rosnąca popularność urządzeń przenośnych i
związane z tym zapotrzebowanie na lekkie, wydajne akumulatory o niewielkich
wymiarach spowodowało, że w połowie lat dziewięćdziesiątych opracowano
akumulatory litowe. Wraz z postępującą miniaturyzacją urządzeń producenci
domagali się akumulatorów litowych o różnych kształtach. Tak powstały
akumulatory litowo-polimerowe, które dziś stosowane są głównie w telefonach
komórkowych i palmtopach.
Producenci akumulatorów pokładają wielkie nadzieje w ogniwie paliwowym
jako przyszłym wydajnym źródle energii. Podstawy tej technologii
opracował fizyk Robert Grove już w roku 1839, co więcej, zbudował nawet
działający prototyp. Były to dwie platynowe elektrody, umieszczone w
oddzielnych szklanych cylindrach. Grove napełnił jeden cylinder tlenem,
drugi wodorem i zanurzył je w rozcieńczonym kwasie siarkowym
(elektrolicie). W ten sposób powstało mierzalne napięcie, a konstrukcja
uznawana jest za pierwowzór ogniwa paliwowego. Technologia ogniw
paliwowych popadła na długie lata w zapomnienie. Dopiero w roku 1950
kompleks wojskowy i przemysł kosmiczny przypomniały sobie o istnieniu
tego wydajnego źródła energii. Od początku lat dziewięćdziesiątych
prowadzone są również badania nad komercyjnym wykorzystaniem ogniw
paliwowych - z dobrymi widokami na sukces.
Akumulator ołowiowo-kwasowy
|
Niewłaściwe ładowanie i rozładowanie akumulatora niklowo-kadmowego powoduje
występowanie tzw. efektu pamięciowego. Efektem jest skrócenie czasu
pracy urządzeń na skutek przedwczesnego spadku napięcia poniżej
dopuszczalnego poziomu. | |
Dodatnia
elektroda tradycyjnego otwartego akumulatora ołowiowo-kwasowego jest
wykonana z dwutlenku ołowiu (PbO2), natomiast elektrodę ujemną tworzą
płyty ołowiane. Między płytami elektrod znajduje się separator, który
może być wykonany z włókna szklanego, struktury szklanej (microglas)
lub PCW. Elektrolit to odpowiednio rozcieńczony kwas siarkowy, od
pewnego czasu stosowany w postaci żelu, co zapobiega szybkiemu
odgazowaniu. Obudowa jest szczelnie zamkniętą skrzynką. Chroni to
akumulator przed szybkim "wyschnięciem" względnie odgazowaniem i
przedłuża jego żywotność, a ponadto upraszcza konserwację i zapobiega
wyciekom elektrolitu w razie nieprawidłowego obchodzenia się z nim
względnie przeciążenia mechanicznego lub elektrycznego. Stosuje się też
zabezpieczenie w postaci zaworu, który w przypadku nadmiernego wzrostu
ciśnienia w akumulatorze uwalnia nadmiar gazu.
Zalety akumulatorów ołowiowo-kwasowych to zdolność dostarczania
dużych prądów oraz niskie koszty produkcji, gdyż stosowane są
stosunkowo tanie materiały, jak ołów i kwas siarkowy. Również recykling
nie stanowi większego problemu. Technologia nie jest obarczona takimi
wadami, jak efekt pamięciowy czy efekt leniwego akumulatora. Wadą jest
natomiast niska wartość energii właściwej, wynosząca około 30 do 50
Wh/kg (Wh - watogodziny). Możliwości stosowania tych akumulatorów
ogranicza ich duża waga oraz spore wymiary. Stosowanie ołowiu jest
również problematyczne z punktu widzenia ochrony środowiska.
Akumulatory ołowiowo-kwasowe stosowane są głównie w przemyśle
samochodowym, a w informatyce - w zasilaczach bezprzerwowych (UPS). W
obu tych przypadkach mogą, jak żadne inne, dostarczyć dużych prądów w
krótkim czasie. Ich trwałość wynosi obecnie do sześciu lat, pod
warunkiem przestrzegania zasad prawidłowej eksploatacji.
Akumulatory niklowo-kadmowe
|
W przeciwieństwie do akumulatorów NiCd akumulator NiMH nie zawiera
szkodliwego kadmu. Budowa mechaniczna jest w zasadzie identyczna. |
|
Jak sugeruje nazwa, akumulator taki składa się z ujemnej elektrody kadmowej
oraz z dodatniej elektrody wykonanej z wodorotlenku niklu. Elektrolitem
jest wodorotlenek potasu. Renesans akumulatorów niklowo-kadmowych
nastąpił wraz z rozpowszechnieniem się notebooków. Mogą dostarczyć w
krótkim czasie duży prąd do prądożernych komponentów notebooka, jak
procesor, wyświetlacz i twardy dysk. Dodatkowo charakteryzują się dużą
trwałością przy niskich kosztach wytwarzania, bo podstawowe materiały -
nikiel i kadm - są stosunkowo niedrogie.
Wadą akumulatorów niklowo-kadmowych jest niewielka energia właściwa, rzędu 40 do 60 Wh/kg.
W akumulatorach niklowo-manganowych lub litowych jest ona dwa, a
nawet trzy razy większa. Ponadto akumulatory niklowo-kadmowe
charakteryzują się tzw. efektem pamięci.
Kadm stanowi wielki problem z punktu widzenia ochrony środowiska.
To silnie toksyczny metal ciężki, wymagający stosowania gazoszczelnej
obudowy i specjalnych procedur utylizacji. Ze względu na dużą
obciążalność wykorzystuje się go przede wszystkim w urządzeniach o
dużym poborze prądu. Z kolei niska cena powoduje, że jest chętnie
stosowany na przykład w telefonach komórkowych i kamerach wideo.
Efekt pamięciowy
|
Przy niewłaściwym obchodzeniu się z akumulatorem NiMH pojemność spada w
całym okresie rozładowania (tzw. efekt leniwego akumulatora). |
|
Jedną z większych wad akumulatorów niklowo-kadmowych jest tzw. efekt
pamięciowy. Jego źródłem jest kadm zastosowany jako elektroda ujemna.
Metal ten w określonych warunkach ma tendencję do krystalizacji.
Zjawisko to występuje wówczas, gdy akumulator jest ponownie
ładowany przed całkowitym rozładowaniem. W wyniku krystalizacji
zmniejsza się pojemność, a od punktu wystąpienia efektu pamięciowego na
linii rozładowania spada dostarczane napięcie. Akumulator nie dostarcza
właściwego napięcia przez przewidziany czas i podłączone do niego
urządzenie zwykle przedwcześnie się wyłącza na skutek spadku napięcia
poniżej określonego poziomu. Efekt pamięciowy występuje również na
skutek ładowania prądem niższym, niż przewidziany do danego typu
akumulatora.
Efekt pamięciowy można usunąć poprzez wielokrotne rozładowanie przy
niewielkim prądzie do ściśle określonego poziomu. Pomocne są specjalne
ładowarki, wyposażone w funkcję Refreshing. Są sterowane
mikroprocesorowo i mogą ustalić stan akumulatora, żeby następnie dobrać
odpowiedni program ładowania, również do częściowo uszkodzonych
akumulatorów. Taka procedura w zasadzie przywraca akumulator do
pierwotnego stanu.
Akumulatory niklowo-metalowo-wodorkowe
| Akumulatory litowe dysponują wyższą energią właściwą niż NiCd lub NiMH. (źródło - Varta) |
|
Akumulatory niklowo-metalowo-wodorkowe (NiMH) to odpowiedź przemysłu na rosnące
zapotrzebowanie na akumulatory, które mogą dostarczać dużych,
stabilnych prądów przez długi czas. Elektrody umieszczone są w
elektrolicie o odczynie alkalicznym. Biegun dodatni jest wykonany z
wodorotlenku niklu, a biegun ujemny to stop metalu, który może wiązać
wodór. Budowa gazoszczelnych akumulatorów NiMH jest taka sama, jak
akumulatorów niklowo-kadmowych.
Dzięki zastosowanym materiałom akumulator NiMH dostarcza przy tej
samej objętości i wadze wyższą energię właściwą, niż niklowo-kadmowy -
od 60 do 80 Wh/kg. W tej technologii nie jest stosowany toksyczny kadm,
a więc utylizacja zużytych akumulatorów nastręcza mniej problemów.
Istotną wadą NiMH jest efekt leniwego akumulatora - podobny do efektu
pamięciowego akumulatorów niklowo-kadmowych. Ze względu na niewielką
szkodliwość dla środowiska oraz dużą pojemność akumulatory NiMH
stosowane są przede wszystkim w telefonach komórkowych, kamerach wideo,
notebookach i urządzeniach audio.
Efekt leniwego akumulatora
|
Napięcie w trakcie niemal całego okresu rozładowania akumulatora Li-Io
przekracza napięcie znamionowe 3,6 V. Brak efektu pamięciowego czy
efektu leniwego akumulatora. |
|
Odwracalny efekt leniwego akumulatora (lazy battery effect) jest porównywalny z
efektem pamięciowym akumulatorów niklowo-kadmowych. Powstaje w wyniku
niecałkowitego rozładowania akumulatora w trakcie pracy lub
długotrwałego ładowania prądem o za małym natężeniu (niezgodnym ze
specyfikacją). Podobnie jak w przypadku efektu pamięciowego, na
dodatniej elektrodzie wykonanej z wodorotlenku niklu tworzą się
kryształy. Jednak napięcie obniża się nieznacznie w całym okresie
rozładowania, a nie dopiero po częściowym rozładowaniu akumulatora.
Skutki efektu leniwego akumulatora są mniejsze niż efektu
pamięciowego. Napięcie jest wprawdzie nieco niższe od znamionowego, ale
czas pracy urządzenia skraca się nieznacznie. Aby usunąć efekt, należy
kolejno dwu- lub trzykrotnie całkowicie rozładować akumulator. Podobnie
jak w przypadku efektu pamięciowego, specjalna ładowarka przywróci
pierwotny stan akumulatora.
Akumulatory litowe
Akumulatory litowe to najnowsze osiągnięcie technologii
akumulatorów. Charakteryzuje się najwyższą energią właściwą, rzędu
90-110 Wh/kg. Dodatkowa zaleta to niewielkie samorozładowania, a więc
długi czas przechowywania bez ponownego ładowania. Jednak szczególną
zaletą akumulatorów Li-Io jest to, że nie dotyczy ich ani efekt
pamięciowy, ani efekt leniwego akumulatora. Dostarczają niemal stałego
napięcia (ponad 3,6 V) w całym okresie rozładowania.
Odmienie niż akumulatory NiCd czy NiMH, akumulator Li-Io wytwarza
napięcie 3,6 V zamiast 1,2 V. Wynika to z jego budowy. Elektroda ujemna
jest wykonana ze związków litu, które mogą zawierać tlenek kobaltu,
manganu lub niklu, natomiast anoda - ze związków grafitu. Separator
między membranami stanowi mikroprzepuszczalna membrana z tworzywa
sztucznego. Elektrolit to ciecz organiczna zawierająca sól litu.
Lit to silnie reagujący metal lekki, a więc mocno nagrzany łatwopalny materiał mógłby eksplodować.
Z tego powodu obecnie produkowane akumulatory zawierają organiczny
elektrolit. Mimo to każdy akumulator litowy jest wyposażony w zawór
bezpieczeństwa i ma szczególnie solidną obudowę. Dodatkowo każdy
zawiera specjalne układy elektroniczne, nadzorujące przebieg ładowania
- chronią przed powstaniem zbyt dużych prądów ładowania i rozładowania,
nadzorują warunki ładowania i rozładowania oraz zabezpieczają
akumulator przed przegrzaniem. Oczywiście, wszystkie te zabezpieczenia
mają wpływ na cenę akumulatora. Akumulator Li-Io jest o prawie 30
procent droższy od akumulatora NiMH.
Akumulatory Li-Io mają najwyższą zdolność gromadzenia energii w
przeliczeniu na wagę i objętość, jednak nie osiągają dużej pojemności.
Najczęściej stosowane są w telefonach komórkowych, kamerach cyfrowych i
notebookach.
Akumulatory litowo-polimerowe
| Żelowy elektrolit umożliwia swobodne kształtowanie akumulatora litowo-polimerowego. (źródło - Varta) |
|
Akumulatory litowo-polimerowe charakteryzują się zasadniczo taką samą budową, jak
akumulatory litowe, ale nie zawierają ciekłego elektrolitu, a więc
niebezpieczeństwo wycieku jest mniejsze. Elektrolit może mieć postać
żelu lub wręcz stałą, mimo to akumulator litowo-polimerowy
charakteryzuje się taką samą energią właściwą, jak litowy.
Obudowy akumulatorów litowo-polimerowych mogą mieć kształty nie
tylko klasycznego pudełka lub cylindryczne. Zewnętrzna powłoka z
aluminiowej lub metalizowanej folii pozwala niemal dowolnie kształtować
akumulator, który może wypełnić "opakowanie" o skomplikowanych
kształtach.
Akumulatory cynkowo-powietrzne
|
Cynk, ług potasowy i tlen z powietrza to trzy podstawowe składniki, służące
do wytwarzania energii w akumulatorze cynkowo-powietrznym. |
|
Prace rozwojowe nad akumulatorami cynkowo-powietrznymi są jeszcze w
powijakach, ale sama technologia wcale nie jest nowa. Akumulator taki
składa się z ujemnej elektrody cynkowej oraz dodatniej elektrody z
aktywnego węgla. Elektroda ujemna ma postać mechanicznie sprasowanej
gąbki lub proszku cynkowego. Duża powierzchnia gwarantuje optymalny
przebieg reakcji chemicznej dzięki łatwemu uwalnianiu elektronów.
Aktywnym składnikiem reakcji chemicznej po stronie bieguna dodatniego
jest tlen z powietrza, dlatego elektroda dodatnia jest wykonana ze
specjalnego węgla (węgiel aktywny w postaci membran tlenowych), który
absorbuje z powietrza tlen potrzebny do reakcji chemicznej. Zależnie od
przeznaczenia i budowy akumulatora elektrolitem może być ług potasowy w
postaci cieczy lub pasty. Wszystkie zastosowane materiały są
nieszkodliwe dla środowiska lub dają się łatwo utylizować, w dodatku są
tanie.
Wadą akumulatora cynkowo-powietrznego jest to, że tworzy otwarty
system chemiczny. Podczas rozładowania powierzchnia, na której zachodzi
reakcja, musi mieć zapewniony dopływ powietrza z otoczenia, a podczas
ładowania trzeba odprowadzać uwolniony tlen. Jest oczywiste, że
akumulator nie może być stosowany w pomieszczeniach zamkniętych.
Jego zaletą jest bardzo małe samorozładowanie w stanie zamkniętym,
to znaczy bez dostępu powietrza. Bez elektrolitu można go przechowywać
dziesięć lat. Pojemność elektryczna jest bardzo duża i wynosi nawet
trzykrotność porównywalnego akumulatora litowego. Nie występują żadne
niekorzystne zjawiska, jak efekt pamięciowy czy efekt leniwego
akumulatora.
Duża energia właściwa, rzędu 350 Wh/kg sprawia, że jednorazowych
ogniw cynkowo-powietrznych używa się przede wszystkim w aparatach
słuchowych i urządzeniach przywoławczych. Jako baterie akumulatorów
stosowane są stacjonarnych urządzeniach typu UPS. Prototypy do urządzeń
przenośnych, jak notebooki, znajdują się w fazie opracowania. Trudno w
tej chwili przewidzieć, kiedy rozpocznie się produkcja seryjna.
Porównanie parametrów współczesnych akumulatorów
Parametry opisywanych typów akumulatorów zebraliśmy w postaci
tabeli. Podajemy typowe wartości akumulatora porównywalnego z baterią
AA oraz przypominamy wady i zalety poszczególnych technologii.
Przechowywanie i konserwacja akumulatorów
Nawet jeżeli naładowany akumulator nie jest używany przez dłuższy
czas, procesy chemiczne w jego komorach zachodzą stale i tzw.
samorozładowanie powoduje, że po upływie tygodni lub miesięcy tracą
zgromadzony ładunek energii.
| Porównanie współczesnych technologii akumulatorów |
|
Samorozładowanie przebiega szybciej w podwyższonej temperaturze. Aby mu przeciwdziałać,
należy przechowywać akumulator w suchym i chłodnym miejscu.
Doładowywanie go w pewnych odstępach czasu zapobiega głębokiemu
rozładowaniu i przedłuża jego żywotność.
Odpowiednie ładowanie przedłuża trwałość i przydatność akumulatora.
Nowoczesna, sterowana mikroprocesorowo ładowarka może uwzględniać wiele
parametrów fizycznych akumulatora (prąd, napięcie, temperatura),
odpowiednio dostosowując parametry ładowania. W ten sposób akumulator
jest zawsze ładowany optymalnym prądem i napięciem. Co najważniejsze,
inteligentna ładowarka "wie", kiedy zakończyć ładowanie. Przechodzi
wówczas w tryb okresowego doładowywania, podtrzymującego pełną gotowość
akumulatora do pracy. Kolejne zalety profesjonalnych ładowarek to
programy regeneracji i konserwacji akumulatorów. Składają się na nie
specjalne cykle ładowania i rozładowania o ściśle określonych
parametrach elektrycznych. W rezultacie czas pracy akumulatora znacznie
się wydłuża, ponadto zachowuje on niemal przez cały okres eksploatacji
swoją pojemność znamionową - czyli zdolność nowego akumulatora do
gromadzenia określonej ilości energii elektrycznej.
Ogniwo paliwowe
W porównaniu z klasycznymi technologiami akumulatorów NiCd, NiMH i
Li-Io technologia ogniw paliwowych ma największy potencjał rozwojowy w
zakresie dostarczania energii do urządzeń przenośnych. Ogniwo paliwowe
opiera się na odwróconym procesie elektrolizy, który przy użyciu prądu
elektrycznego rozkłada wodę na wodór i tlen. Tak uzyskany wodór służy
jako źródło energii w procesach spalania (efekt gwałtownego spalania
gazu).
Ogniwo paliwowe korzysta z tlenu atmosferycznego i wodoru jako
źródeł energii. W trakcie reakcji chemicznej, tzw. zimnego spalania,
przekształca oba pierwiastki w energię elektryczną. Produkty odpadowe
to ciepło i woda. W ten sposób powstaje dwukrotnie więcej energii niż w
klasycznym procesie spalania.
Budowa ogniwa paliwowego jest prosta. Najważniejszy element to
półprzepuszczalna dla elektrolitu membrana wykonana z materiału na
bazie polimeru. Przepuszcza jedynie protony wodoru, zapobiegając
łączeniu się wodoru i tlenu w wodę. Elektrody - anoda i katoda - są
katalizatorami odpowiednio wodoru i tlenu z powietrza.
Proces zimnego spalania przebiega w następujący sposób. W katodzie
ogniwa paliwowego znajduje się tlen, zaś w anodzie wodór. Membrana
polimerowa rozdziela wodór na elektrony i jony (naładowane jądra
atomowe). Jony wodoru przenikają przez membranę i próbują utleniać się
z wodorem, tworząc wodę. Do tego brak jednak znajdujących się po
stronie wodoru elektronów, które oddzielone są membraną od strony
tlenu.
Gdy połączy się anodę i katodę ogniwa paliwowego, popłynie
użyteczny prąd, który wyrówna poziom elektronów. Proces
elektrochemiczny w ogniwie paliwowym przebiega aż do zużycia czynników
reakcji.
Zalety technologii ogniw paliwowych to wysoka efektywność i duża
gęstość energetyczna w porównaniu z tradycyjnymi systemami. Wadą jest
mała wydajność prądowa ogniwa. Stosowane obecnie w urządzeniach
przenośnych prototypowe ogniwa paliwowe wciąż wymagają bufora w postaci
tradycyjnych akumulatorów, które mogą okresowo zapewnić wysoką
wydajność prądową. W takim układzie jedynym zadaniem ogniwa paliwowego
jest ciągłe doładowywanie akumulatora.
Działające prototypy ogniw paliwowych do notebooków przedstawiały w
latach 2000-2003 m.in Motorola, NEC i Toshiba. Pierwsze wersje handlowe
zapowiadane są na rok 2004, jednak do tej pory się nie pojawiły.
Podsumowanie
| Pod wpływem prądu elektrycznego elektrolit (wodny roztwór soli) rozkłada się na wodór i tlen. |
|
Tradycyjne technologie akumulatorów NiCd i NiMH osiągnęły praktycznie kres swoich
możliwości. Ze względu na zawartość toksycznych metali i niską energię
właściwą akumulatory niklowo-kadmowe nie odgrywają żadnej roli w
segmencie mobilnym. Ich niszowe zastosowanie to urządzenia wymagające
krótkotrwałych, dużych prądów - prąd rozładowania akumulatora Ni-Cd
może dwudziestokrotnie przekraczać jego pojemność znamionową.
Akumulatory niklowo-metalowo-wodorkowe zaliczają się obecnie do
najpopularniejszych źródeł energii wielokrotnego użytku. Dysponują dużą
energią właściwą, pojemnością i obciążalnością. Dodatkowo stanowią
mniejsze obciążenie dla środowiska, gdyż toksyczny kadm zastąpiono
wodorkiem metalu. Ich wady to mała żywotność (liczba cykli
ładowania/rozładowania) oraz wysokie samorozładowanie.
| Ogniwo paliwowe w tzw. procesie zimnego spalania wodoru i tlenu wytwarza energię elektryczną i ciepło. |
|
Duże możliwości rozwoju są jeszcze przed akumulatorami litowymi i
litowo-polimerowymi. Mają dużą energię właściwą, niskie
samorozładowanie i nie podlegają wadom w rodzaju efektu pamięciowego czy
efektu leniwego akumulatora. Akumulator litowo-polimerowy daje się
niemal dowolnie formować, co zwiększa możliwości zastosowania. Zalety
mają swoją cenę - za wygodę użytkownik musi dopłacić.
W przyszłości źródłami energii do urządzeń przenośnych mogą być
akumulatory cynkowo-powietrzne i ogniwa paliwowe. Obecnie wciąż trwają
prace badawcze, ale perspektywy są bardzo obiecujące.
Akumulator ołowiowo-kwasowy to jedno z najstarszych i najbardziej
rozpowszechnione źródło energii. Jako zapasowe źródło energii w
zasilaczach bezprzerwowych (UPS) lub jako akumulator rozruchowy,
oferuje niezrównany stosunek osiągów do ceny, wynikający z zastosowania
powszechnie występującego i taniego ołowiu. Dodatkowo, dzięki
zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań, jest niekłopotliwy w eksploatacji.
Z wad należy wymienić bardzo niską gęstość energetyczną w porównaniu z
innymi technologiami oraz uciążliwość ołowiu dla środowiska.
źródło:
http://cyfrowydom.idg.pl/artykuly/44629_0.html
1 października 2004